Ile może zarobić Twoje zdjęcie biznesowe?

Zdjęcie biznesowe ma dla Ciebie pracować, jeszcze zanim Ty sam w istocie pracę podejmiesz, niezależnie od tego czy szukasz pracodawcy czy nowych klientów. Jak sprawić zatem, aby Twoja fotografia była najlepszym pracownikiem, którego zatrudnisz? Pomyśl o jej istotnych cechach, jak o idealnym kandydacie. Taka fotografia powinna być:

  • profesjonalna i solidna, czyli wykonana przez fachowca, dopracowana technicznie, bez skazy na twoim wizerunku;
  • kreatywna i nowoczesna, wyróżniająca się na tle innych, przykuwająca wzrok i zgodna z obowiązującymi trendami – zarówno w fotografii, jak i w twojej branży;
  • lojalna i uczciwa, prezentująca Cię w sposób odzwierciedlający Twoje najlepsze cechy, bez przekłamania i fałszowania rzeczywistości.

Jak te cechy wydobyć ze zdjęcia? Przede wszystkim, zdaj się na profesjonalistę, porzuć pomysł o zrobieniu sobie selfie w marynarce. Tu istotne są szczegóły, o których prawdopodobnie sam nie pomyślisz, a dla fotografa będą wytycznymi jego pracy. Twoja twarz będzie doskonale doświetlona, sylwetka będzie się dobrze prezentowała, będziesz zmobilizowany do przyjęcia odpowiedniej pozycji. Fotograf dopilnuje, żeby Twój strój nie zwijał się na przykład w ramionach, włosy nie będą niekontrolowanie odstawały, a guziki w koszuli rozchylały w niechlujny sposób. Fotograf wydobędzie Twój naturalny uśmiech, a ewentualne skazy na cerze dyskretnie zatuszuje. Myślisz, że to drobiazgi? To właśnie one zdecydują o efekcie, jaki wywołasz na odbiorcach Twoich zdjęć. W sieci możesz naleźć wiele zdjęć, które są fatalnymi przykładami – kobiety w widocznie usztywnionych fryzurach, z włosami zasłaniającymi twarz, czasem przesadnie wyretuszowane; mężczyźni w nienaturalnych pozycjach, z uwydatnionym brzuszkiem albo w deformujących sylwetkę garniturach – to tylko kilka kiepskich rezultatów źle wykonanej fotografii biznesowej.

Nie warto również sięgać po zdjęcia nieaktualne, na przykład z czasów uzyskania dyplomu na studiach czy wykorzystać do CV zdjęcia z dawnego dowodu osobistego czy prawa jazdy. Ryzykujesz nie tylko zaskoczoną minę rozmówcy podczas spotkania na żywo, ale też utratę pewności siebie, bo takie zdjęcie prezentuje już nie Ciebie, ale kogoś sprzed lat, być może z czasów zupełnie innej rzeczywistości. Zdjęcie nadgryzione zębem czasu daje też sygnał odbiorcy, że być może nie zależy Ci na wizerunku lub nie odnajdujesz się we współczesnych realiach. Jestem pewna, że nikt nie chciałby być w ten sposób oceniony. Jest jeszcze jedna istotna wada korzystania ze zdjęć tzw. dyplomowych (w ten sam sposób wykonywało się swego czasu zdjęcia właśnie do dowodów osobistych czy prawa jazdy): u wszystkich zdjęcia te wyglądają niemal tak samo – znajdziesz w nich to samo jednolite tło, tę samą pozycję ciała, to samo kadrowanie. Tu nie masz szans na zdobycie przewagi, zdjęcie jest przeciętne i bez efektu. Gorszym pomysłem byłoby już tylko posłużenie się fotografią do paszportu, na której, za sprawą ściśle określonych urzędowych wytycznych, niemal każdy z nas wygląda jak na zdjęciach z kroniki kryminalnej.

Profesjonalnie wykonane zdjęcia biznesowe dadzą Ci przewagę, będą właściwym narzędziem wizerunkowym, zaprezentują Cię w pożądany sposób będę pracować na Twoją reputację. Niech więc Twoje zdjęcie Cię wyróżnia, nada Ci blasku i niech przyniesie Ci korzyści. Również te finansowe – niech zdobędzie dla Ciebie kontrakt, na którym Ci zależy albo niech zarobi na Twoją pierwszą pensję w pracy, o jakiej marzysz. To inwestycja, która się zwróci – warto w ten sposób myśleć o sesji biznesowej z fotografem. Będziesz zaskoczony jak wiele możesz tym zyskać!